Instruktion då kund saknar kvitto

A. Berätta för kunden:
(du kan också maila länken till denna sida)

Hej

Det händer ibland, vid betalning med kort/iZettle eller i vår ehandel, att kvittot/biljetten som ska komma per mail inte når dig.

Det kan bl.a. bero på att maskinisten missuppfattat emailadressen, skrivit in den fel  (både sol och regn gör det svårt att se vad man skriver på skärmen) eller så är det någon länk på internet som krånglar.

I de flesta fall kan vi hitta kvittot/biljetten.
Vår kortbetalningsleverantör, iZettle, ger av integritetsskäl BoatWasher knapphändig information om kunden som betalar, men vi kan oftast med lite detektivarbete finna betalningen och kvittot. Ehandelssystemet är generösare med info om kunden varför det oftast är lätt att hitta kvittot.

Finner vi kvittot/biljetten kan vi antingen, om emailadressen är rätt inskriven, skicka om kvittot, eller om det är fel emailadress inskriven, maila en skärmdump på betalningen.

För att vi ska kunna hitta din biljett/kvittot behöver vi få svar på följande frågor:

  1. Köpdatum:
  2. Var du köpte biljetten:
  3. Betalt belopp inkl moms:
  4. Betalsätt (kort på plats, swisch eller ehandel):
  5. Vad som köpts: båtlängd, antal klipp eller årskort
  6. Angiven emailadress (om du är osäker på vilken emailadress du angav, ge oss flera alternativ.):
  7. De fyra sista siffrorna på betal-/kreditkortet:

 

B. Sammanställ svaren

  1. Sammanställ dessa uppgifter i ett mail med ämnesraden: ”Förnamn, Efternamn saknar kvitto”, och skicka det till den som har tillgång till iZettle-systemet (tills vidare; odd@boatwasher.se)
  2. I iZettle-systemet:
    1. Välj ”Försäljning”
    2. Välj ”Kontohändelser”
    3. Välj ”Kortbetalningar” i rullgardinen”Alla typer”
    4. Avgränsa sökningen till två dagar före och två dagar efter angivet köpdatum.
    5. Sök på beloppet och ungefärliga datum i träfflistan över betalningar.
    6. Öppna betalningarna och se om datum, belopp, emailadress eller de fyra siffrorna kortnumret stämmer med vad kunden angivit.
    7. När du funnit rätt kvitto och du är säker på att det är rätt emailadress angiven, skicka om kvittot. Om det är fel emailadress inskriven eller email saknas, ta en skärdump och skicka den till kunden.

 

Lycka till!

/Odd 🙂

 

 

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s