Torrsättning och service av BoatWasher Stenungsund

Uppgiften är att organisera och se till att följande blir genomfört, om möjligt:

  1. Montera transportsäkringsbommar genom att ta bort de 4 yttre stödhjulen. KLART
  2. Frigöra båttvätten från ramverket. KLART
  3. Lägg båttvätten på tvären i bassängen (dvs båttvättens kortsidor vetter mot gavlarna) KLART
  4. Öppna bassängporten/gaveln och ta ut båttvätten. (Tommy Pieper utför, Odd instruerar Tommy) KLART
    1. Alternativ I (om det är möjligt med båttvätten i):
      1. Lossa kederskenan (aluskena) från ena kortsidan av porten.
      2. Lossa repet som går från de galvade rören i botten av porten upp till ramverket.
      3. Vik med hjälp av repet porten inåt i bassängen  så att porten ligger längs långsidan av bassängen genom att lossa repet.
      4. Lås fast porten mot långsidan genom att fästa repet i ramverket
    2. Alternativ II
      1. Lossa båda kederskenorna i resp sida av gaveln.
      2. Lyft upp underkanten  av gaveln (med de galvade rören) och lägg den på båttvätten.
      3. Försök få upp så mycket som möjligt av bassängväven på båttvätten
      4. ta upp båttvätten ur bassängen.
      5. Vänd båttvätten 180 grader så att porten kan återmonteras i bassängen.
      6. När porten åter är stängd är kan båttvätten bogseras till kaj/brygga för lyft.
  5. Lossa hydraulslangar från oljetanken, numrera och sätt lock på både slangar och anslutningar (finns i verktygslådan) ( Vem? Tommy/Ludvig?)
  6. Försäkra oss om att vi kan stå och jobba med båttvätten på kajen när den väl kommer upp.
  7. Bogsera båttvätten till kommunens kaj och kran. (Tommy) (KLART)
  8. Ta upp båttvätten (Hamnkontoret lyfter, Frasse/Tomas) (KLART)
    1. Rengöras noggrant med högtrycksspruta. (Tommy?)
    2. Svetsa fast kölborstsfästen ordentligt och kontrollera att allt annat är oskadat, fungerar och sitter ihop ordentligt. (Svetskille genom Peter Yngen)
    3. Lastklar  datum?
  9. Lastas på lastbil
  10. Ansvar för båttvätten övertas av Peter Madsen, Råå/Helsingborg

 

Kontaktuppgifter:

  1. Maskinist Ludvig Jellhag 076-7621806 i Stenungsund, vet hur man öppnar bassängen.
  2. Maskinist Viola Pieper 0760181233 i Stenungsund
  3. Tommy Pieper (Violas pappa), +46737102135, mariannepieper0@gmail.com, som också vet hur man bogserar)
  4. Verkstadschef, Peter Yngen, Sollentuna, peter.yngen@gmail.com,  +46 706677991
  5. Mekaniker/Svetsare, Namn? (Ny kille genom Peter Yngen)
  6. Hamnkapten Tomas Alexandersson, Stenungsund 0706-654165
    (I bästa fall kan ni låna/hyra kommunens båt för bogsering av båttvätten. Annars kanske vi kan hyra Tommys båt?)

 

6 reaktioner på ”Torrsättning och service av BoatWasher Stenungsund

  1. Odd Klofsten

    Joel

    Tommy har bokat bogsering och lyft av båttvätt imorgon förmiddag onsdag.
    Peter Yngen är informerad om att båttvätten kommer upp imorgon
    Ludvig högtryckstvättar maskinen i morgon, om jag förstått honom rätt. Han talar med Frasse och Tomas i hamnen om att få låna högtryck och tvätta av på spolplatta.
    Peter Madsen har fått info om att maskinen går upp imorrn

    Jag vet inte hur snabbt Svetsare är på plats, hör med Peter Yngen
    Jag vet inte hur snabbt Peter Madsen kan ordna transport, hör med Peter.
    Dubbelchecka med Hamnkapten Tomas Alexandersson om var och hur länge båttvätten kan stå om transporten dröjer. Måste den flyttas genast behöver vi ordna det. Hör av dig till mig isåfall.

    Obs viktigt att slangar lossas och stängs med lock innan manöverkonsollen fälls ner inför transport. Instruktion finns i texten ovan. Kanske kan Peter Yngens kollega Johan Rosell informera svetsaren om hur man gör detta moment? Hör med Peter Y.

    Lycka till!

    Gilla

  2. Peter

    Båtmässan

    Positiva nyheter vad gäller båtmässan. Om jag fick önska något, skulle det vara mer fokus på det vi gör, maskinens styrkor och att visa våra referenser.

    Sedan tidigare vet vi att det finns tre huvudargument ifrån båtägarna, varför man skall fortsätta att måla och de är om jag kommer ihåg det korrekt, tradition, estetik och att man inte tror på processen.

    För dessa tror jag inte det hjälper med miljöargument, här behöver vi kunna visa svart på vitt hur vi tänker, hur det fungerar och det bör ske med fokus på de specifika argumenten.

    Genom diskussioner med hamnkaptener vet vi också att användningen är minimal för de stationer som inte marknadsför sig (gäller RU), här har vi stora fördelar genom bemannade stationer samt vårt boknings och betalningssystem. Jag tror det är viktigt att framhålla varför man bör ha en maskinist, inte minst vad gäller ansvarsfrågan. Det måste vara lätt och säkert att tvätt, kolla gärna tvätt instruktionerna från Bosö båtklubb.

    En annan sak som bör framhållas är värdet för de marinor som använder tvätten vid upptagning för säsongen. Istället för att lyfta båten, hänga den över en spolplatta, tvätta och sedan köra till uppställningsplatsen, kan man istället lyfta och köra direkt till uppställningsplatsen. Det är enormt mycket tid och arbete att spara, vad det blir i pengar går säkert att ta fram.
    Ekonomin är också något som bör framhållas, det behövs t.ex. två tvättar om dagen under 4 månader för att gå jämt upp vid köp av en MS 400, finansierad av SG-finans förutsatt lovabidraget. Skulle man tvätta 10 båtar om dagen är investeringen betalt på rekordtid.

    Då det bara finns en konkurrent, tycker jag också det är viktigt att tydliggöra fördelarna med vår maskin, t.ex. varför rostfritt stål är att föredra gentemot aluminium, fördelen med dubbla borstrader, ingen begränsning av båt-längder och hur lätt det är att tvätta i vår maskin (titta gärna på tvätt-instruktionerna på Bosö båtklubbs hemsida).

    I dagsläget har vi 3500 båtägare som tvättat 2-3 gånger om året d.v.s. vår maskin bygger och utvecklas genom erfarenhet av 7000-10500 årliga tvättar, detta är ett bra argument som bör få mer plats i marknadsföringen.

    Jag tror det var det hela för tillfället?

    Gilla

    1. Odd Klofsten

      Hej Peter

      Tack för återkoppling!
      Jag flyttar över ditt inlägg till sidan för båtmässan.
      Återkommer där.

      /Odd 🙂

      Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s