Instruktion: Tvätt av båt i en BoatWasher med hjälp av maskinist.

A. Förberedelser

  1. Både yttre och inre stödbryggor i fullt öppen position.
  2. Maximalt tryck i borstpaketet genom att den reglerbara flottören är helt luftfylld.
  3. Kölborstarnas toppborstar i ytläge (regleras med borstpaketsvinschen. Vinschbandet är i detta läge spännt).
  4. Vinschlina utrullad så att karbinhake räcker ända ut till yttre del av staket på stödbrygga.
  5. Fendrar intagna på båten som ska tvättas
  6. Inga tampar hängande utanför relingen
  7. Förvissa dig om var instrument under vattnet sticker ut (t.ex. logg, ekolod mm) och hur mycket, i cm, de sticker ut.

B. Tvättning och betalning (långa versionen. Korta versionen  längre ner)

  1. Kör fram med båten till maskinisten som står och väntar på båttvätten
  2. Följ maskinistens instruktioner
    1. Stäng av motorn
    2. Maskinisten fäster vinschlinan i fören på båten.
      1. Motorbåt fästes med karbinaken i fören på båten.
      2. Segelbåt fästes med vischlinan dragen genom båda hakipar, tillbaka och fäst om egen part med karbinhaken.
    3. Maskinisten vinschar båten i position med fören en bit in mellan kölborstarna.
      1. Om blåsigt och vågigt fixeras båten i position med hjälp av stödbryggorna.
      2. Om lugnt vatten låt stödbryggor vara kvar i öppen
    4. Skepparen och besättningen sitter kvar i båten.
    5. Maskinisten frågar båtägaren om hen har bottenmålat båten denna säsong.
      1. Om så är fallet nekas båtägaren bottentvätt av miljöskäl. Båtägaren debiteras inte för bokningen. Båt backas då ut av maskinist och vinschlina lösgörs. När propeller är utanför uppsamlingsbassäng kan motor startas och båten kan för egen maskin backa ur båttvätten.
      2. Är båten inte bottenmålad innevarande säsong eller är fri från giftig bottenfärg är det ok att tvätta båten.
    6. Maskinisten frågar, och båtägaren berättar, om vilka instrument som finns under vattenlinjen och var de är placerade.
      1. Följande instrument är inga problem att tvätta:
        1. Instrument som endast sticker ut någon centimeter från båtbotten eller ner från akterspegeln.
      2. Följande instrument kräver att instrumenten positionsbestäms av maskinisten för att hen ska kunna anpassa borsttrycket rätt vid rätt tillfälle.
        1. Sumlogg som sticker ut mer än ca 4 cm från skrovet och är placerat på en position vid sidan av midskeppslinjen. Sumlogg som sitter på kölen skadas inte av borstarna.
    7. Starta kölborstar så att de roterar ”inåt” dvs matar/knuffar båten in mot de horisontella borstarna
    8. Starta de horisontella borstarna så att roterar ”utåt” dvs motsols och knuffar båten ut ur båttvätten.
    9.  Starta dragvinschen.
    10. Veva ut borstpaketsvinschen så att vinschbandet är slappt. Kontrollera att vinschbandet är slappt under hela tvättprocessen.
    11. Låt båten sakta dras över borstarna
    12. När båten är midskepps manöverkonsollen i båttvätten stoppas dragvinschen och maskinisten tar betalt för de tjänster som önskas eller klipper medhavd biljett.
    13. Tilläggstjänster som högtryckstvätt av fribord, däck, vattenpåfyllning, dammsugning, toatankstömning mm utförs i denna position.
    14. Starta dragvinschen och fortsätt tvättprocessen.
    15. När rodret/drevet passerat kölbortarna, ändra kölborstarnas riktning så att de borstar båten ”utåt” dvs inre kölborsten roterar motsols och yttre kölborsten roterar medsols
    16. Fortsätt med tvättningen
    17. Stoppa dragvinschen då akterspegeln (aktre vattenlinjen på en segelbåt) passerat första borstraden.
      1. En erfaren maskinist kan vinscha båten fram en bit till, ända till akterspegeln eller aktre vattenlinjen på en segelbåt är mitt över den andra/inre horisontella bortsraden, men inte längre (då kan borstpaketet flyta upp bakom båten. Problemet åtgärdas dock enkelt genom att borstpaketet hissas djupare ner mha handvischen och genom att ”backa upp” båten på borstarna igen så att friktionen mot borstarna tar tag i båten igen).
    18. Låt borstarna fortsätta att rotera ”utåt” dvs knuffa båten ut ur båttvätten, samma väg som den kom in.
    19. Ändra riktning på dragvinschen så att draglinan sakta matar ut båten ur båttvätten. (Båten tvättas även på vägen ut då dragvinschen går långsammaren än borstarna. Borstarna gör alltså rent även på vägen ut ur båttvätten).
    20. När fören är i linje med de yttre stödbryggorna lossar maskinisten draglinans karbinhake.
    21. Maskinisten uppmanar skepparen att fälla ner drev eller utombordare, starta motorn och backa ut ur båttvätten.
    22. Tvättningen är slutförd.
    23. Dragvischlinan fästs i det inre staketet på stödbryggan och tajtas upp genom att köra vinschen kort.

 

C. Tvättning och betalning (Korta versionen)

  1. Kroka i karbinhaken i öglan i fören på båten
    (båt utan ögla i fören: lägg sling kring pollare eller kroka fast karbinhaken i förstaget på segelbåt)
  2. Ta betalt vid lämpligt tillfälle
  3. Låt kölborstarna snurra ”inåt” tills köl och roder/propeller passerat kölborstarna. Ändra sedan rotationsriktning till att rotera ”utåt”.
  4. Vinscha båten in över borstarna
  5. Ändra vinschriktning när akterpsegeln nått mitt emellan de två horisontella borstarna
  6. När fören åter är i linje med yttre stödbryggor, kroka loss båten och låt skepparen köra bort från båttvätten.

 

D. Tips & Trix

  1. Lätta, mindre motorbåtar med smal köl där borstarna inte riktigt tagit på kölen.
    Där kan i bakkant på kölen där en kil av otvättad yta lämnas. Även de första 4-5 dm på fören har ibland lämnats dåligt tvättade.

    Lösningen på problemet är att be båtägaren luta båten åt en hållet på vägen in och åt andra hållet på vägen ut samt att tvätta båten så långt in som möjligt så att borstarna kommer åt kölens bakkant. Det är också viktigt att borsttrycket är tillräckligt (Kontrollera alltid att borstpaketet flyter fritt och inte är nervevat med vinschbandet. Kolla då och då att vinschbandet är slappt).

  2. Akterspegeln/drev vill en del båtägare få extra ren.

    Rengöringen med högtryckssprutan underlättas om båtägaren ställer sig på fören. Då kommer akterspegeln upp lite och det är lättare att komma åt med sprutan.

 

E. Filmer

 

 

 

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s